Go BIG or stay home: Eksportkonferansen 2025 - Program

08:00 - 08:30 Frokost og registrering

08:30 – 09:30 Bolk 1: «Det store bildet»

Eksport i en urolig verden – Et makroøkonomisk overblikk  

Jonas Erraia, Menon Economics 

Jonas Erraia fra Menon Economics gir en overordnet analyse av verdensøkonomien og hva den betyr for norske bedrifter som eksporterer – eller ønsker å gjøre det. Basert på funn fra den ferske eksportmeldingen belyser han hvor det går bra, hva som bremser vekst, og hvilke markeder som peker seg ut fremover. Dette er innlegget for deg som vil forstå de store linjene – og hvordan de påvirker din virksomhet. 

Norske muligheter i en urolig tid – Slik lykkes du i Europa nå 

Innovasjon Norges Europa-direktør, Gaute Hagerup 

 

Hvordan kan norske bedrifter vokse i et Europa preget av usikkerhet og nye reguleringer? 
Basert på ferske erfaringer og tilbakemeldinger fra norske vekstbedrifter, får du et ærlig og oppdatert bilde av hvilke barrierer norske virksomheter møter – og hvilke muligheter som ligger der. Fra byråkrati og EU-regelverk til økt satsing på høyvekstselskaper og industrielle verdikjeder. 
Dette er ikke en historie om utfordringer, men om muligheter. Du får høre hvordan norske selskaper har lykkes med å posisjonere seg som attraktive samarbeidspartnere i det europeiske økosystemet – og hva som kjennetegner de som lykkes. 
Innovasjon Norges direktør deler konkrete råd, eksempler og strategier for hvordan du som norsk bedrift kan navigere smart i det nye landskapet. Hva skal til for å bygge tillit i markedene? Hvor er de beste inngangene? Hvordan få tilgang til EU-finansiering og relevante nettverk? 
Dette er for deg som vil tenke større, være forberedt – og gripe mulighetene som vokser fram i Europas nye virkelighet. 

En handelskrig i emning: Perspektiver utenfra 

Innovasjon Norges Canada-direktør, Geir Haugum 

Hva skjer når et tett integrert marked som Nord-Amerika begynner å slå sprekker? 
I dette innlegget får du et ærlig og aktuelt blikk på hvordan økende handelsspenninger påvirker bedrifter – og hvorfor det kan bety nye muligheter for deg. 
Vi ser nærmere på hvordan endringer i handelsmønstre og politikk i USA og Canada påvirker eksport og samarbeid, og hva norske selskaper bør være forberedt på.

Har norsk opphav verdi – i en urolig tid? 

Anne Marie Brady, Innovasjon Norge 

Verden blir mer uforutsigbar. Når vi nå står i en tid preget av usikkerhet, er tillit en avgjørende faktor.  Tillit mellom nasjoner er essensielt for samarbeid, handel, utvikling og sikkerhet. 
Ifølge rapporten «Oppfatningen av Norge» er vi kjent for stabilitet, ansvarlighet, åpenhet og integritet. Vi oppfattes som troverdige og de verdier vi står for og assosieres med er sett opp til og ettertraktet i verden. Dét gjør det trygt å velge norsk. 
Så ja, norsk opphav har verdi – og kanskje spesielt i en urolig tid. 
Med å synliggjøre ditt norske opphav kan du differensiere deg, styrke din konkurransekraft og kanskje også hente ut høyere verdier?

09:45 – 10:45 Bolk 2: «Nøklene til vekst: Kultur og kapital»

Samme oppskrift, ulikt resultat: Lærdom fra internasjonalisering i Frankrike og Tyskland 

Ingrid Jakobsen, Kommersiell Direktør i itslearning  

Hvordan kan én internasjonaliseringsstrategi gi så ulike resultater i forskjellige markeder i Europa? Med utgangspunkt i itslearnings erfaringer i Frankrike og Tyskland deler vi innsikt i hva som har fungert – og hva som ikke har det. Innlegget gir konkrete refleksjoner rundt hvordan man justerer "oppskriften" underveis, hvilke kriterier som endres, og hvordan lokal kontekst påvirker suksessfaktorene. Et ærlig blikk på læring gjennom praksis i møte med ulike land, kulturer og utdanningssystemer. 

We Norwegians: Nedskalering i ett marked, satsing i et annet 

Øyvind Lauritzen, We Norwegians 

Siden lanseringen i 2014 har We Norwegians vokst til å bli et internasjonalt anerkjent livsstilsmerke, med flaggskipbutikker i blant annet Park City og Aspen, to av USAs mest ikoniske vintersportsdestinasjoner. Merket har fått fotfeste blant kresne amerikanske forbrukere som verdsetter kvalitet, komfort og skandinavisk design. 

Men veien til suksess har ikke vært uten utfordringer. Grunderen bak merket, Øyvind Lauritzen deler ærlige og innsiktsfulle erfaringer fra reisen – fra produktutvikling og merkevarebygging, til eksportstrategi og etablering i krevende internasjonale markeder. Hva skal til for å lykkes med norsk design i utlandet? Hvordan bygger man en merkevare som både tåler tidens tann og konkurransen globalt?

USA som hjemmemarked med norske med investorer 

Arne Bergby, Defibrio 

Etter å ha startet og bygget opp et nasjonalt og et internasjonalt selskap ble den tredje startups etablert med USA som hjemmemarked.  
Defibrio har i dag alle ansatte, partnere og markedsbearbeiding i USA, men hvor alle investorene kommer fra Norge. Selskapet har hentet ca 300 millioner kroner for å ferdigstille at en kan benytte mobiltelefonen som hjertestarter.  
Hvorfor valgte vi å starte opp i USA og ikke i Bergen? 
Hvor stor betydning har hjemmemarkedet for suksess? 
Hvor finner vi den beste kompetansen?  
Hvorfor henter vi kapital i Norge og ikke i USA? 

Panelsamtale

11:00 – 12:00 Bolk 3: Verktøy og virkemidler: Hvordan bruke samarbeid på veien mot internasjonal suksess?

I siste bolk møter du bedrifter, klynge, bank og virkemiddelapparat, som illustrerer hvordan samarbeid på tvers kan bidra til en mer effektiv internasjonaliserings- og finaniseringsprosess. Programmet oppdateres fortløpende.

Håvard Tvedte, direktør for markedsutvikling i Maritime CleanTech

Anri Håvard Hebib, Head of Corporate Development i Corvus Energy

Grønn maritim teknologi på verdensturne: Fra Vestlandet til Sør-Amerika
Snart sjøsettes verdens største elektriske katamaran i rute mellom Argentina og Uruguay. Teknologien er levert fra flere bedrifter langs vestlandskysten.

I dette innlegget får du innsikt i hvordan et sterkt regionalt samarbeid har lagt grunnlaget for internasjonal skalering. Vi ser nærmere på hvordan norske aktører har brukt hjemmemarkedet for å introdusere nye teknologi, koblet på EU-samarbeid for realisering, og sikret eksport gjennom strategiske partnerskap.

Du får også konkrete refleksjoner rundt hva som skal til for å lykkes med markedsintroduksjon – og hva andre teknologiaktører kan lære av reisen.

Linn Lie, Seksjonsleder SMB​ i Eksfin

Paal Minne, Head of Advisory Banking Vestland i Danske Bank

Tore Skoglund, Head of Trade Finance i Danske Bank 

Ut i verden med Danske bank og Eksfin, hvordan redusere finansiell risiko ved eksportrelaterte aktiviteter? 

12:00 - 13:00 Minglelunsj

13:00 Internasjonal møtebørs

Våre hovedsamarbeidspartnere