Av Christine Flataker Johannessen, leder ekspertgruppe byutvikling, Bergen Næringsråd, og Morten Storebø, næringspolitisk rådgiver, Bergen Næringsråd.
Innlegget ble publisert i Bergens Tidende, 2. oktober 2025
I BT og BA beskriver Børge Kallesten og Sven Norland fra Stavanger forskjellen mellom ulovlighetsoppfølging av byggetiltak i Stavanger og Bergen. Kallesten og Norland, som er henholdsvis seksjonssjef og avdelingssjef for byggesak i Stavanger kommune, viser til at Bergen kommune i fjor fattet 304 vedtak om pålegg mot Stavangers beskjedne 12 vedtak.
Byggesakssjefene gir et viktig bidrag i en debatt som handler om byutvikling, boligmarkedet og ikke minst enkeltmennesket. Som de selv minner om, «bak tallene skjuler det seg mennesker og skjebner». Forskjellene mellom Stavanger og Bergen stopper dessuten ikke ved ulovlighetsoppfølging.
Til tross for at Bergen har nær dobbelt så mange innbyggere, forteller Statistisk Sentralbyrå at det i fjor ble igangsatt og fullført flere boligbygg i Stavanger enn i Bergen. Riktig nok var 2024-tallene bunnotering for Bergens vedkommende, men statistikken foregående år viser at Stavanger gjør det bedre enn Bergen innbyggertallet tatt i betraktning.




At kvadratmeterprisen på eneboliger, småhus og blokkleiligheter er til dels markant lavere i Stavanger enn i Bergen overrasker derfor ikke. Boligprisene presses opp av at for få nye boliger tilføres boligmarkedet.


Som oftest må man lage reguleringsplan før man kan bygge boliger. Her er også forskjellene store: I Stavanger tar det i gjennomsnitt 3 år og 4 måneder å utarbeide reguleringsplan. I Bergen er tidsbruken 5 år og 9 måneder.
I Bergen har debatten om treg byutvikling gått i flere år. Lite er imidlertid gjort for å løse situasjonen. Nå kommer det hjelp utenfra: Stavanger viser at det er mulig og er et eksempel til etterfølgelse. Regjeringen bidrar også: Den maner til «felles innsats for å øke boligbyggingen» og understreker «betydningen av at kommunene planlegger for tilstrekkelig boligbygging».
Budskapet fra departementet er det samme som Bergen Næringsråd har messet om lenge, nemlig at kommunen må ha gode og effektive plan- og byggesaksprosesser. I dag stilles det for mange unødvendige krav til reguleringsplaner, prosessene blir uforutsigbare, lite effektive og tar utrolig lang tid. Konsekvensene ser vi i tallene fra SSB: Bergen er treig og dyr.
Vi oppfordrer Bergen til å lytte til råd fra sør og øst. Vi har også gode eksempler fra egen kommune, som «Puddefjorden United», etablert av PBE i forbindelse med utviklingen av Laksevåg. Her samles aktørene for å drøfte utfordringer og løsninger.
Vi trenger mindre pekefinger og mer samarbeid. Vi ønsker en levende og tilgjengelig by – for alle som bor her nå, og alle som drømmer om å flytte hit. La oss bruke erfaringene fra Stavanger og de tydelige signalene fra regjeringen – og sammen løfte Bergen.